Francie - Korsika - Průvodce

Trek kolem Monte d`Ora je unikátní zejména tím, že pro výstup a sestup můžeme použít jinou trasu. Dojmy, které z této výpravy získáme, tedy můžeme vynásobit dvěma.

Výhodnější je zvolit sestup kaskádami Anglais na potoce Agnone, v jejichž křišťálové vodě se můžeme osvěžit koupelí po náročném dni. Výstup zahájíme u železniční stanice Vizzavona. Kempovat můžeme na plácku přímo u nádraží. Pokud si potrpíme na teplou sprchu, ubytujme se v kempu v nedalekém Tattone, v němž se rovněž nachází železniční zastávka.

Z Vizzavony se vydáme po GR 20 značené červenobílým pruhem. Po opuštění asfaltované silničky přejdeme krátce za sebou dva mosty. Poté se cesta větví - my se vydáme doprava, doleva bychom se dostali ke kaskádám.

Pohodlnou lesní cestu záhy opustíme a pokračujeme po prudce stoupající lesní pěšince značené žlutým pruhem. Les postupně řídne a přechází v březové houštiny prostoupené mýtinkami s vysokou trávou. Za námi se začínají otevírat výhledy na zalesněnou (v těchto místech) jižní část hlavního korsického hřebene.

Asi po 2,5 hodinách se dostaneme na malou terasu s pěkným výhledem na kolmou stěnu, jednu ze základen Monte d`Ora. Po překonání případného sněhového pole se dostaneme pod obávaný žlab La Scala. Technicky sice náročný není, převážně je pokryt sutí. Velkým rizikem jsou ale padající kameny. Proto by ho měli turisté lézt po částech, přičemž ti níže lezoucí by měli s lezením počkat a schovat se za nějaký větší balvan, dokud se lezec výše lezoucí nezastaví.

Po zdolání žlabu se dostaneme na náhorní plošinu pokrytou svěží trávou. Ideální místo na svačinku či už spíše oběd. Pokračujeme po pěšince zvolna stoupající jižním směrem. Po dosažení hřebene se stočíme doprava. Za chvíli přicházejí na řadu první, technicky snadné skály.

Těsně před vrchol nás čeká jediné a krátké lezecky náročnější místo (2. stupeň obtížnosti dle UIAA). Po dosažení vrcholu se už můžeme kochat výhledem na nedaleké Monte Rotondo a Monte Renoso. Za dobré viditelnosti dohlédneme až k Monte Cintu a Paglii Orbě. Pokud se z nejvyššího bodu vydáme kousek na severozápad, objeví se hluboko pod námi i kouzelné jezírko Lacul d`Oro.

Prvních asi 15 minut sestupujeme výstupovou cestou. Po opuštění skal ale přichází nenápadná odbočka vpravo, „značená“ úplně vybledlou žlutou šipkou. Není nijak těžké ji minout. Dalších asi 15 minut strávíme driftováním po suti. Sklon svahu pomalu klesá, suť je vystřídána většími kameny, mezi nimiž vykukuje horská květena. Cesta se pomalu stáčí na sever směrem k západnímu hřebeni Monte d\'Ora. Po jeho dosažení si vychutnejme poslední pohled na jezírko Lacul d\'Oro.

Vlevo od hřebínku pokračujeme směrem k výraznému sedlu mezi Monte d`Orem a Puntou Muratello. Kousek před ním se stočíme k jihu a sestoupíme přes několik skalních plat.

Občas mineme v okolí pramenící potůček Agnone, který později přechází v bouřlivé kaskády. Skalní plata jsou postupně vystřídána lesíkem. Asi po hodině (od sedla) se dostaneme k velkému fotogenickému vodopádu. Chvíli poté přejdeme po vysokém dřevěném mostu na pravou stranu potoka.

S dalším sestupem se začínají objevovat první kaskády. A s nimi i velké množství osvěžujících se lidí. I z tohoto množství je patrné, že závěr naší cesty už je nedaleko. V jedné z mnoha tůní se můžeme vykoupat, případně i vysprchovat a namasírovat pod nějakým vodopádkem.

Na konci kaskád přejdeme po mostě na druhou stranu potoka. Pěšinka je vystřídána lesní cestou. V okolní vegetaci můžeme narazit na „lesní“ krávy. Asi po půl hodince (od překročení řeky) se dostaneme k nám už z rána známému mostu. Za dalších 10 minut jsme ve Vizzavoně.