Francie - Korsika - Průvodce

Paglia Orba bývá někdy pro svou krásu nazývána „Matterhorn Korsiky“. Ruku v ruce s její krásou jde ale také obtížnost, na kterou se musíme při zdolávání vlastního vrcholu připravit.

Výstup na vrchol vyžaduje absolutní odolnost vůči závratím a jistotu při používání techniky tří pevných bodů. Proto bývá některými průvodci řazena spíše do kategorie horolezeckých vrcholů, nikoli do turistických.

Každý člověk se ale může dostat alespoň do sedla mezi Paglia Orbou a Capu Tafunatu (2335 m n.m.) nad horskou boudou Refugu Ciuttulu di i Mori (1991 m n.m.) - i výhledy z tohoto místa patří k tomu nejlepšímu, co může Korsika nabídnout. Pokud ale chceme na vlastní oči vidět obří skalní okno o rozměrech 35 x 13 metrů v masívu Capu Tafunatu, musíme vystoupat alespoň částečně na Paglii Orbu.

Náš výstup zahájíme v Evise, parkovišti východně od průsmyku Col de Verghio (vzdušnou čarou asi 2 km od průsmyku), které se nachází u ostré levotočivé zatáčky (jedeme-li od nádrže Calacuccia). Kousek před parkovištěm si všimněme oplocené vrtulníkové základny francouzské cizinecké legie.

Nejprve postupujeme po cestě značené žlutým pruhem skrz březový lesík. Po asi 15 minutách překročíme potok a projdeme kolem mohutného vodopádu. Za vodopádem se před námi začíná otevírat údolí, v němž pramení nejdelší korsická řeka Golo a které je uzavřeno masivem Paglia Orby a Capu Tafunatu.

Prostupujeme řídkým borovým lesem, po naší levé straně se valí řvoucí vody řeky (tady ještě spíše potoka) Golo. Z levé strany se na naši značku přes nově opravený most napojuje GR 20 (červenobílý pruh). Přichází na řadu prudké stoupání, po kterém znovu přejdeme potok. Zvolna se začíná vynořovat náš dnešní cíl - nejprve Capu Tafunatu, po chvíli i Paglia Orba.

Postupujeme svěží, rozkvetlou dolinou. Zcela jistě potkáme „ohořelé krávy“ (viz obrázek), možná proti nám poběží i francouzští legionáři.

Kousek pod chatou Refugu Ciuttulu di i Mori odbočuje naše cesta kolmo doleva. V serpentinách rychle vystoupáme asi 150 výškových metrů. Tato námaha je však vynahrazena následným výhledem na západní pobřeží Korsiky (na záliv v Portu).

Nyní už jen po vrstevnici pohodlně dojdeme zbývající stovky metrů a poté se už můžeme usadit do stínu za horskou boudou. Při svačince musíme být ostražití, místní drzí psi jsou velmi neodbytní. Hned u chaty se nachází studna s osvěžující vodou.

Za chatou pokračujeme neznačenou cestou do sedla Col des Maures mezi Capu Tafunatu a Paglia Orbou. Cesta je zprvu kamenitá, později však přechází v drobnou suť. Jde se stylem „dva kroky vpřed, jeden vzad“. Naštěstí není sedlo daleko.

Kousek před sedlem odbočuje nenápadná stezka doprava. Občas se objeví kamenný mužíček, nelze se ale na něj stoprocentně spolehnout. Po asi pěti minutách chůze šotolinou se dostáváme na pevnou skálu.

Nejprve jdeme asi sto metrů jižním směrem, poté se obloukem vracíme na sever. V úzkém žlabem překonáváme několik lezeckých míst (včetně jednoho nepříjemného umyvadla). V masívu Capu Tafunatu se začíná vynořovat skalní okno. Po asi hodině lezení se dostáváme na západní vrchol Paglia Orby.

Největší těžkosti tímto máme za sebou. Nyní sejdeme (slezeme) asi sto výškových metrů a poté se vydáme pohodlnou cestičkou na hlavní vrchol Paglia Orby. Za dobrého počasí můžeme obdivovat nedaleké Monte Cinto stejně jako vzdálenější Monte Rotondo.

K chatě Refugu Ciuttulu di i Mori sestupujeme (před západním vrcholem stoupáme :-) stejnou cestou. Nepolevujme v pozornosti, ať na lezce pod námi neshodíme nějaké kamenní. Dávejme pozor i na cestu, při sestupu není trasa tak zřejmá jako při výstupu. Pokud toho ještě nemáme dost, můžeme se pokusit i o výstup ke skalnímu oknu v masivu Capu Tafunatu (případně až na jeho vrchol). Tato cesta je ale ještě o něco exponovanější než výstup na Paglii Orbu.

Z chaty Refugu Ciuttulu di i Mori sestupujeme výstupovou cestou až ke křižovatce cest v borovém lesíku. Po mostě ale nyní přejděme na druhou stranu potoka. Asi po deseti minutách se dostaneme k opuštěné salaši de Gratule, vedle které se nachází menší vodopád s jezírkem. Pokud máme dostatek času, můžeme v něm smočit naše unavené nohy. Od salaše nám zbývá ještě asi hodinka cesty lesem k našemu výchozímu bodu.