A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | R | S | T | U | V | W | Z

Francie - Průvodce

Zde najdete několik typů na dopravu do Francie a po Francii. Na co třeba dbát, výhody a nevýhody jednotlivých typů doprav. Průvodce francouzskou dopravou je psán tak, abyste na nic nezapomněli. Šťastnou cestu! Doprava do Francie z ČR, Doprava po Francii

Doprava do Francie z ČR

Auto Autobus Letadlo Doprava z letiště Vlak Autostop Spolujízda

Auto

Cesta autem do Francie vede vždy přes Německo, pak záleží, do které části míříte, ve Francii se platí dálniční poplatky.

Autobus

Nejznámější autobusová společnost, která provozuje pravidelné linky z České republiky do Francie je Eurolines. Jezdí téměř do všech větších měst.

Cesta je zdlouhavá, na některých spojích je nutné přestoupit v Paříži , ale pokud si lístek koupíte na pevné datum a v předstihu, je to suverénně nejlevnější způsob dopravy. Například zpáteční lístek Praha-Lille na konkrétní datum a koupený tři měsíce předem, stál kolem 1200Kč, ten samý lístek, ale koupený 5 dnů před odjezdem stál 3200Kč.

Letadlo

Z Prahy i Brna létají pravidelné linky do různých destinací. Můžete využít *České aerolinie* nebo francouzské *Air France*.

Nízkonákladové společnosti létají z Prahy, je to SmartWings, která má pravidelné lety do Paříže na Charles de Gaulle, terminál 3, ceny letenky samozřejmě závisí na Vašem štěstí. Když se například trefíte do slabšího období, budou letenky levnější.

Platí stejné pravidlo, čím dřív koupíš, tím levněji letíš.

Nejlevnější lety létají velmi brzy ráno. Nenechte se zmást, ještě potřebujete čas se na letiště dostat, tudíž to znamená vstávání prakticky vprostřed noci. Obzvlášť při cestě zpět počítejte z Paříže hodinu a půl cesty na letiště.

Pokud pojedete do severní části Francie, stojí za uváženou i let z Prahy do Bruselu a pak vlakem do Francie. Vlak z Bruselu do Lille jede půl hodiny, každou hodinu, protože je to TGV, musíte mít místenku, jedna cesta stojí kolem 20 €.

Doprava z letiště Charlese de Gaulla

Z terminálu 3 letiště Charlese de Gaulla se dejte po východu doprava, musíte sledovat značku RER (er eu er), to je označení příměstských vlaků, chcete-li nadzemek. Po několika minutách projdete tunýlkem pro pěší a po přechodu se dostáváte na stanici autobusů a RER. Až sem můžete jet s letištním vozíkem na zavazadla.

Zde si musíte koupit jízdenku na RER, ta stojí kolem 8 €. Lístek si můžete koupit ve žlutém automatu, ale pozor, bere jen mince, anebo u okénka. Správné okénko poznáte podle nejdelší fronty.

Pak se vydejte správným směrem. Do centra pojedete přibližně hodinu. V pařížské hromadné dopravě nejsou výjimkou žebrající rumunské děti hrající na harmoniku ani snědí přistěhovalci, kteří zkouší své pěvecké a taneční umění přímo v soupravě, vše je ale především doprovázeno všudypřítomným teplem. Tak se připravte na to, že doprava do Paříže nebude nic moc.

Vlak

Cesta vlakem je zbytečně drahá, samozřejmě pouze pro obyčejné smrtelníky, kteří nevlastní takzvanou režijku (rodiče jsou zaměstnanci Českých drah).

Pokud jste ale milovníci železniční dopravy, která má své kouzlo, doporučuji vzít tedy přesun do Francie jako takový menší samostatný výlet. Přes Německo můžete jet přes víkend na lístek Schone Wochenende, tzn. jedete za polovic, ale pozor, jen vlaky 2. třídy. Do Francie pak pojedete přes Cheb, Karlsruhe, Stutgart… počítejte kolem osmi přestupů. Pro nervóznější jedince může být tato skutečnost zdrojem jisté obavy, otrlejším naopak dodá určitou dávku adrenalinu.

Autostop

Osobní zkušenost nemám, ale mnoho mých přátel se takto potlouká po světě, pokud se Vám tedy podaří překonat Německo, jste ve Francii. Stejně jako u nás je autostop zakázán na dálnicích.

Spolujízda

Z Čech do Francie také můžete chytnout někoho, kdo tam jede a svézt se s ním, nebo naopak nabídnout místo ve svém autě.

Spolucestující hledejte na portále spolujizda.cz.

Doprava po Francii

Auto Bus Letadlo Vlak Spolujízda Autostop

Auto

Vlastní doprava autem skýtá mnoho rizik a překvapení, ale na druhou stranu dovoluje mnohem větší flexibilitu než jiný způsob dopravy. Ve Francii se platí dálniční poplatky. Bez obav zde můžete řídit s českým řidičským průkazem, od našeho vstupu do EU platí v celém rozsahu.

Co se týče dopravního značeni, buďte v klidu, je úplně stejné jako u nás. U kruhových objezdů bývají stejně jako u nás upravující značky „dej přednost v jízdě“. Jediná dvě specifika, která jsem zaznamenala, byla existence dvou pruhů na kruhovém objezdu, to se sice jeví jako velmi dobrá vymoženost, ale Francouzi bohužel, nechápu proč, mají velký odpor k blinkrům. Tato neblahá skutečnost vede k většímu množství malých dopravních nehod, a musím se přiznat, že hlavně na kruhových objezdech jsem neblikající řidiče proklínala. Teoreticky zde platí pravidlo, že v pravém pruhu jedou pouze ti, kteří odbočují hned na příštím výjezdu. V praxi to ovšem vypadá o hodně jinak.

Ovšem ve srovnání s Itálií nebo Španělskem je řízení ve Francii naprosto klidné a mírumilovné.

Bus

Autobusová doprava po Francii víceméně neexistuje. Samozřejmě nemluvím o městské hromadné dopravě, ale o vnitrostátních spojích. Drtivá většina je zajištěna vlakovou dopravou. Autobusy existují jen v těch nejzapadlejších vesničkách, ale i tam jsou na úpadku, protože každý má své auto.

V praxi to vypadá tak, že ve vesnici je jedna autobusová zastávka autobus jede každé pondělí a čtvrtek ráno a večer. Musíte ovšem být na zastávce s dostatečným časovým předstihem a hlavně před autobusem poskakovat a mávat, aby si byl řidič jist, že opravdu stojíte o svezení. Nechci, ale plivat špínu na všechny trochu zastrčené kouty světa ve Francii, je možné, že někde autobusová doprava funguje o dost lépe než zde já líčím.

Zajímavost na konec, městské autobusy velmi často řídí ženy řidičky.

Letadlo

Jako vnitrostátní doprava je používaná také, pro turisty myslím nemá moc význam, snad jedině jako rychlý přesun z jihu do středu nebo na sever.

Vlak

Systém železniční dopravy ve Francii funguje, a to velmi dobře. Je mnoho věcí ve Francii, s nimiž nesouhlasím, a které nechci, aby se k nám dostaly, ale systém, funkčnost a oblíbenost francouzských drah bych našim drahám opravdu přála.

Pokud si budete kupovat každý lístek zvlášť, bude to docela drahá legrace. Francie je totiž zemí papírů a karet. Ne karet hracích, to ne, ale na všechno máte nějakou kartu (kartu na slevu v MHD, kartu do kina, kartu na tisk v copy centru …) a samozřejmě tedy i systém slevových karet na vlaky. Pokud tedy ve Francii zůstanete delší období, určitě se Vám nějaká vyplatí. Pro mladší 25 let existuje karta „12-25“, kterou si za 50€ koupíte, a pak budete při každé jízdě dostávat slevu od 25 do 50% v závislosti na časovém pásmu, v němž budete cestovat. Pokud počítáte, že se Vám pořizovat kartu nevyplatí, nezoufejte, ale až budete lístek kupovat, řekněte, že Vám je pod 25 a dostanete tarif „Découverte 12-25“. Nebude to sleva až tak velká, ale lepší něco než nic.

Podle mých zkušeností byly lístky koupené u okénka levnější než lístky koupené v automatu. Asi osobní kouzlo.

RER – příměstská doprava do Paříže

TGV - Train de la Grande Vitesse, vysokorychlostní vlak, překonává vzdálenosti rychle, pohodlně, ale holt i dráž než jiné vlaky. (trasa Paříž – Lille trvá pouhou hodinu), máte povinnost mít místenku, docela dobré noční spoje – Štrasburk -Avignon

TER - Train Regional, vlaky, které se pohybují v rámci regionů. Každý region má svůj znak na vlacích. Místenka většinou nepovinná, možné cestovat i s kolem.

Pozor, jízdenku musíte vždy označit před nástupem do vlaku ve žlutých automatech u vchodu na nástupiště. Pokud jízdenku neoznačíte, je neplatná!

Interrail

Vyplatí se především, pokud budete využívat TGV, ty jsou samostatně velmi drahé.

Pro baťůžkáře je to ten nejlepší způsob, jak procestovat Francii a nezruinovat svou kapsu.

Stránky francouzských drah najdete zde.

Spolujízda

Funguje na principu, že někdo někam jede a shání spolucestujícího. Důvody jsou různé, někdo má jen rád společnost do auta, jiný nechce palivo platit celé sám. Agentuře většinou dáváte nějaký menší poplatek a řidiči auta pak již v agentuře domluvenou částku.

Spolujízdu vřele doporučuji. Vždy vyjde levněji než jiný způsob dopravy. Můžete potkat zajímavé lidi a není tak nebezpečné jako běžný autostop. Ale i tak skýtá rizika a sama bych nejela.

Partnery na cesty hledejte na portále spolujizda.cz.

Autostop

Nemám s ním osobní zkušenost. Ani jsem si moc stopařů nevšimla, ale v žádném případě tento způsob dopravy nevylučuji. Každý, kdo autostopem jezdí, si snad je vědom určitého rizika.

vlak (nahrál: admin)
vlak
pařížské metro - stanice Louvre (nahrál: Lucie Tichá)
pařížské metro - stanice Louvre
pařížské metro - stanice Stalingrad (nahrál: Lucie Tichá)
pařížské metro - stanice Stalingrad

Poslední editace textu: 17.11.2013 19:56

Konvertor měn

 
Zdroj: penize.cz
REKLAMA